دین اسلام کاملترین و جامع ترین ادیان الهی است. لذا برای خوردن نیز احکامی دارد که رعایت آنها بر هر فرد مسلمان لازم است. برخی از آنها عبارتند از:
- به هنگام غذا خوردن «بسم الله» و بعد از غذا «الحمدالله» بگوئید.حضرت محمد صلیاللهعلیهوآلهوسلم
- دستهای خود را قبل از غذا و بعد از آن بشوئید که تنگدستی را برطرف و عمر را دراز می کند.امام صادق علیهالسلام
- غذا را خنک کن زیرا که در غذای داغ برکت نیست.حضرت محمد صلیاللهعلیهوآلهوسلم
- وقتی که اشتهای به خوردن داری بخور و زمانی که هنوز اشتها به خوردن داری، از خوردن دست بکش. حضرت محمد صلیاللهعلیهوآلهوسلم
- بیشتر بیماریها از پر خوری است. امام حسین علیهالسلام
- آداب غذا خوردن عبارتست از:
-
1- لقمه کوچک گرفتن 2- خوب جویدن غذا 3- کم نگاه کردن به صورت دیگران 4- شستن دستها.حضرت محمد صلیاللهعلیهوآلهوسلم
- نیاشامید تا غذا تمام شود پس اگر چنین کردید معده ضعیف می شود.امام رضا علیهالسلام
- اگر کم خوری را انتخاب کنیم سالمتر خواهیم بود و ثبات بدن در اثر کم خوری است.امام صادق علیهالسلام
- در روی هر میوه ای زهری نشسته خوب آن را در آب فرو برده و شستشو دهید.امام صادق علیهالسلام
- دهانهای خود را با مسواک پاکیزه کنید.حضرت محمد صلیاللهعلیهوآلهوسلم
- اگر آدمیزاد در غذای خود جانب اعتدال را رعایت کند، هرگز بیمار نمی شود.امام صادق علیهالسلام
1- قبل، حین و تا 2 ساعت پس از غذا آب نخورید. 2- قبل از غذا و بعد از غذا دو بار انگشت خود رابه نمک بزنید و به دندانهای خود بکشید. 3- دو وعده غذا در روز، ابتدای روز و ابتدای شب میل کنید و اگر عادت به خوردن ناهار دارید آن را سبک میل کنید. 4- غذا را خوب بجوید. 5- با آرامش و آهستگی غذا بخورید.
دیگر نکات ضروری در صرف غذا در ادامه ذکر شده است:
- - سعی نمایند که غذا از نوع دوای غذایی نباشد و در صورت استفاده، بهتر است همراه با آن از مصلحات آنها استفاده شود.
- - مقدار غذا نباید به قدری زیاد باشد که باعث فساد گردد، همچنین کم نیز نباشد که باعث ضعف و لاغری و سقوط قوت شود.
- - زمانی که هنوز مقداری اشتها به غذا داشته باشد دست از غذا خوردن بکشد.
- - سکون و آرامش بعد از غذا داشته باشد زیرا سکون برای هضم لازم است. البته چند قدم حرکت کردن بعد از غذا مفید است چرا که سبب قرار گرفتن غذا در قعر معده میگردد. به طور کلی حرکت خفیف پس از غذا مناسب است ولی حرکات شدید توصیه نمیشود.
- - بدون اشتهای واقعی غذا میل ننماید و در زمان گرسنگی واقعی نیز از به تأخیر انداختن غذا اجتناب کند؛ زیرا این کار موجب ریخته شدن صفرا و مواد نامناسب به معده میگردد و تأخیر غذا بیش از نیم ساعت و نهایت یک ساعت خوب نیست.
- - غذاهای مختلف را در یک وعده مصرف نکند چون سبب تحیّر طبیعت و سوءهضم میشود.
- - زمانی که غذا هنوز در معده بوده و هضم نشده است از مصرف هر گونه خوراکی دیگر پرهیز نماید؛ زیرا که سبب عدم هضم و فساد هر دو غذا میشود.
- - در دو روز سه بار غذا کامل (مفصل) میل نماید به این نحو که روز اول صبح و شام، و روز بعد ناهار میل کند.
از مداومت بر یک نوع غذا پرهیز نمایند.
- - غذای تابستان باید سرد بالفعل و زمستان گرم بالفعل باشد؛ به جهت اینکه ظاهر بدن در تابستان گرم است و اگر غذای گرمی بخورد ظاهر و باطن هر دو گرم شده و هضم ضعیف میشود. همچنین در زمستان، ظاهر سرد است پس هرگاه باطن با ورود غذای سرد، سرد شود باعث خاموش شدن حرارت غریزی میگردد. در دو فصل دیگر باید غذا معتدل باشد.
- - از طعام بیمزه اجتناب نمایند زیرا که باعث از بین رفتن اشتها است.
- - مداومت بر ترشیجات موجب ضعف و لاغری و مضر اعصاب است و همچنین غذاهای بیمزه موجب کاهش اشتها و خستگی میشوند و غذاهای شیرین و چرب اشتها را از بین میبرند و بدن را گرم میکنند و غذاهای شور لاغری و خشکی میآورند و برای چشم مضر هستند.
- - مضرات غذاهای شیرین و چرب را با غذاهای ترش میتوان رفع کرد و بالعکس مشکل غذاهای بیمزه با شوری و تندی قابل رفع است.
- - رعایت عادات در دفعات غذا و کیفیت و کمیت و اوقات غذا خوردن بنماید؛ زیرا که عادت حکم طبیعتِ دوم را دارد.
- - غذاهای مرطب بارد مانند خورشت کدو، سوپ جو و ترشیهای مرطب مانند تمرهندی و نارنج و غوره برای افراد صفراوی مزاج و غذاهای سرد که از بین برنده رطوبات باشد مانند غذاهای ترش برای افراد دموی مزاج مناسبتر است. افراد بلغمی مزاج به غذای گرم و لطیف مثل گوشت گنجشک و کبک با دارچین و زیره احتیاج دارند و بهتر است سوداوی مزاجها غذاهای رطوبتبخشِ معتدل مانند گوشت بره و زرده تخم مرغ استفاده نمایند.
- - در خوردن، رعایت ترتیب غذاها را نمایند که غلیظ را (مثل خورشتها و کبابها) در اول تناول نمایند و لطیف را (مثل سالاد بافاصله زمانی کوتاهی حداقل 20 دقیقه) بعد از آن، به جهت اینکه قوه هاضمه در قعر معده بیشتر است اول قسمت غلیظ را هضم مینماید و بعد از آن لطیف را و در هضم هر دو مساوی خواهند بود. البته در ترتیب مصرف غذاها، باید به مزاج معده و میزان گرسنگی نیز توجه نمود.
- - در هنگامی که خیلی گرسنه هستید، توصیه می شود غذای غلیظ میل نمایید تا طبیعت مدبره شما به آن مشغول گردد ولی اگر خیلی گرسنه نیستید، توصیه می شود غذای لطیف میل نمایید تا طبیعت مدبره شما با قوت کمتری به آن مشغول گردد بنابراین:
در گرسنگی معتدل ارجح آن است که غذای لطیف خورده شود. در گرسنگی مفرط ارجح آن است که غذای غلیظ خورده شود.
- - در فصول مختلف نیز برای خوردن توصیه هایی به شرح ذیل ارائه شده است:
در فصل بهار : مقدار غذا معتدل باشد چون حرارت و مزاج بدن رو به اعتدال است در فصل تابستان : کم بخورد چون حرارت میل به ظاهر بدن داشته و حرارت در دستگاه گوارش کم است. در فصل پاییز : معتدل و مایل به رطوبت و لطافت باشد . در فصل زمستان : زیادتر و غلیظ تر از بقیه فصول باشد چون حرارت میل به باطن و دستگاه گوارش دارد.
|
۱- پیامبر خدا(ص): شستن دستها پیش و پس از غذا، شفایی برای تن و مایه برکت در روزی است.
۲- پیامبر خدا(ص): شستن دستها پیش از غذا، فقر را دور می کند و شستن دستها پس از غذا، اندوه را می راند و چشم را سلامت می دهد.
۳- پیامبر خدا(ص): اگر کسی از شما در حالی که خوابید که در دستانش بوی گوشت بود و آن را نشست و آنگاه عارضه ای به وی رسید، مبادا جز خویش را نکوهش کند.
۴- حضرت علی(ع): شستن دستها پیش و پس از غذا، موجب فزون شدن عمر است و سبب زدودن چربی از جامه هاست و دیده را جلا می دهد.
۵- امام صادق(ع): دستهایتان را پیش و پس از غذا بشویید؛ چرا که فقر را می برد و بر عمر می افزاید.
گذاشتن سبزی در سفره:
۶- پیامبر خدا(ص): سفره هایتان را به سبزی آذین کنید؛ زیرا آن، همراه با گفتن بسم الله، شیطان را می راند.
۷- امام صادق(ع): هر چیزی زیوری است و زیور سفره، سبزی است.
درآوردن کفش ها:
۸- رسول خدا(ص): به هنگام غذا، کفش هایتان را درآورید؛ چرا که این، رفتاری زیباست.
۹- رسول خدا(ص): چون غذا نهاده می شود، کفش های خود را درآورید؛ زیرا این کار، موجب آسایش بیشتر پاهایتان است.
بر زبان آوردن نام خدا:
۱۰- رسول اکرم(ع): هر غذایی که بر آن نام خدا برده نشود، درد است و هیچ برکتی در آن نیست.
۱۱- امام علی(ع): - در سفارش های خود به کمیل-: به گاه غذا خوردن، از آن کسی نام ببر که با وجود نام او، دیگر هیچ دردی زیان نمی رساند و نامش، شفای همه بیماری ها و ناتن درستی هاست.
خوردن با دست راست:
۱۲- مسند ابن حنبل - به نقل از عایشه -: پیامبر خدا دست راست خود را به خوردن و برآوردن نیازهای دیگر خویش اختصاص داده و دست چپ را به زدودن آلودگی از مقعد و آنچه در آن ناحیه است، واگذارده بود.
آغاز کردن غذا با نمک و به پایان بردن آن با نمک یا سرکه:
۱۳- پیامبر خدا(ص): هر کسی که غذای خود را با نمک آغاز کند وبا نمک به پایان ببرد، از هفتاد و دو درد- که جذام و برص(پیسی) از آن جمله است - در امان می ماند.
۱۴- امام صادق(ع): بنی اسرائیل، [غذا را] غذا را با سرکه آغاز می کردند و با آن نیز به پایان می بردند؛ ولی ما با نمک آغاز می کنیم و با سرکه به پایان می بریم.
۱۵- امام کاظم(ع): سفره ای که در آن نمک نباشد، بی برکت است. آغاز کردن غذا با نمک، برای تن درستی، بهتر است.
#کاراپست
#کاراپست_شیراز
برای پیدا کردن آدس در map اینجا کلیک کنید